Enzo Knol

Wie heeft er eigenlijk invloed op wat jij koopt?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Marinde Hurenkamp
Marinde
Hurenkamp

Een T-shirt, een tube haargel of een milkshake. Het maakt niet uit wat het is, maar als een vlogger het laat zien, gaan veel kinderen het kopen. 

Bekende Youtubers hebben veel invloed op waaraan kinderen hun geld uitgeven. Dat blijkt uit een onderzoek van Deloitte, een organisatie die advies geeft over geld. Het onderzoek hoort bij De Week van het Geld. Dat is een themaweek voor scholen, waarin leerlingen meer leren over geld.

Populair

De onderzoekers vroegen 521 kinderen van 10-12 jaar aan welke dingen ze hun geld uitgeven. De helft van deze kinderen vertelde dat ze wel eens iets kopen, dat ze gezien hebben in vlogs. Eén op de zes kinderen zegt dat heel vaak te doen.

Vooral de filmpjes van populaire vloggers zoals Monica Geuze en Enzo Knol, hebben invloed op wat jongens en meisjes uit groep 7 en 8 kopen. De meesten weten wel dat vloggers die kleren of spullen laten zien, eigenlijk stiekem reclame maken.

Reclame

Ongeveer de helft van de kinderen uit het onderzoek zeggen soms iets te willen omdat hun vrienden of vriendinnen het ook hebben. Voor bijna één op de drie kinderen is dat zelfs vaak zo. Reclame heeft bijna net zo'n grote invloed op wat kinderen kopen. In de krant (verschijningsdatum 15 maart) vertellen meedenklezers van Kidsweek hier meer over.

Anderen lazen ook: Veel Youtubers maken stiekem reclame.

Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via Facebook of WhatsApp of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reacties

Wat vind jij? Laat je reactie achter

Hallo!

Let op:

Je reactie wordt door de redactie eerst gelezen. Reacties met onbehoorlijke taal of waarin e-mailadressen, telefoonnummers en adressen staan worden verwijderd.

Comment

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Textual smiley will be replaced with graphical ones.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plaats een scoop

vraagtzichaf blij duimomlaag juichen duimomhoog rentweg oeps