Foto: dankbaarheid

5 dankbaarheidstips voor Thanksgiving

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Kidsweek
Redactie
Kidsweek

Terwijl wij druk zijn met de voorbereidingen voor Sinterklaas, wordt er in de Verenigde Staten een heel ander feest gevierd. Thanksgiving, dat betekent: bedankdag. Het is een dag waarop iedereen dankbaar is voor alle leuke, goede en mooie dingen in het leven. En dankbaar zijn, heeft best wat voordelen.

Dankbaar zijn, verandert je brein

Dankbaar zijn, zorgt ervoor dat je lief bent voor andere mensen, dieren en de natuur. Het helpt je daarnaast om minder te piekeren en minder bang te zijn voor verdrietige dingen die kunnen gebeuren in je leven. Het kan zelfs je brein veranderen! Wow! Hoe werkt dat? Je hersenen maken verbindingen, die ervoor zorgen dat je op een bepaalde manier op iets reageert. Bijvoorbeeld dat je ineens heel boos wordt als je broer of zus voor de zoveelste keer jouw spullen heeft kwijt gemaakt. Door dankbaar te zijn, maak je nieuwe verbindingen in de hersenen. Zo verander je boze of verdrietige herinneringen in je brein in een positief gevoel. Je kunt het vergelijken met een computer die je opnieuw programmeert. Het is niet dat de herinnering zelf verandert, maar wel hoe je naar de gebeurtenis kijkt en hoe je jezelf erbij voelt.

Train je dankbaarheidsspier

Het is natuurlijk reuzemakkelijk om dankbaar te zijn als je een leuke dag hebt. Maar het wordt een stuk ingewikkelder als je als een verzopen kat door de regen fietst, je drinkbeker met limonade lekt in je tas of je ruzie hebt met je beste vriend. Het goede nieuws: je kunt je dankbaarheidsspier trainen met deze tips van psychologen Ernst Bohlmeijer en Monique Hulsbergen.

1. Schrijf elke dag - bijvoorbeeld vóór je gaat slapen - drie dingen op waarvoor je dankbaar bent.

2. Slecht humeur? Ga even zitten, sluit je ogen en denk aan iets waar je blij van wordt.

3. Spreek af met een vriend(in) om elke ochtend één ding aan elkaar te vertellen waarvoor je dankbaar bent.

4. Heeft iemand iets aardigs voor jou gedaan? Vertel hem of haar hoe blij je ermee bent.

5. Kies een zintuig - ruiken, zien, horen, voelen - en neem de tijd om na te denken over wat dit zintuig voor je doet. Bijvoorbeeld, denk aan iets wat je lekker vindt ruiken (zoals koekjes), leuk vindt om te zien (zoals je huisdier), mooi vindt om te luisteren (zoals je favoriete liedje) en lekker vindt om te voelen (zoals die ene zachte trui). Stel je eens voor dat je nooit meer kunt ruiken, zien of luisteren!

Door Simone ten Caat

Anderen lazen ook: Wat is dat eigenlijk, Thanksgiving?

Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via Facebook, Instagram of WhatsApp of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook