Beeld shutterstock
Voor ouders

Stress om het (online) 10-minutengesprek

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Nathalie Strijker
Nathalie
Strijker

Op school gaat in deze coronatijd alles anders dan anders. Ook het 10-minutengesprek gaat even via Teams, Meet of Zoom. Wat nog hetzelfde is, is dat dat gesprek bij veel ouders voor stress en frustratie zorgt. De hoeveelheid informatie is vaak overrompelend en achteraf bedenk je je dat je toch weer niet de juiste vragen hebt gesteld. Zes tips om net iets meer uit dat korte gesprek te halen.

Het is écht lang genoeg

Tien minuten klinkt heel erg kort, maar in de meeste gevallen is het echt voldoende om even bij te praten. Zie zeker een eerste gesprek in het schooljaar ook vooral als aftastend. Wie is die juf of meester eigenlijk en hoe praat hij of zij over mijn kind? Ook de leerkracht gebruikt het vaak op die manier. Docente Ineke Haarbrink uit Deventer: ‘Voor ouders is zo’n gesprek vaak spannend, maar vergeet niet dat dat voor leerkrachten ook geldt. Alle ouders reageren anders. Ik begin het gesprek altijd met te zeggen dat het fijn is dat ouders de moeite hebben genomen om te komen. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend maar mijn ervaring is dat juist ouders van probleemkinderen vaak niet komen, daar moet je als docent dan zelf achteraan.’

Doe je huiswerk

Die tien minuten zijn voorbij voordat je het weet, dus je kunt er maar beter voor zorgen dat je al je vragen paraat hebt. Neem vooraf de tijd om eens goed te inventariseren wat je graag zou willen weten. Zet je vragen op papier zodat je niets vergeet. Leerkracht Haarbrink: Ik vraag bij het begin van het gesprek altijd of ouders zelf vragen hebben of dat ze mijn indruk van het betreffende kind willen horen. Via de vragen komt mijn indruk dan vanzelf wel ter sprake.’

Niet alleen prestaties

Vaak komen de cognitieve prestaties standaard wel aan bod in het tien-minutengesprek, bijvoorbeeld bij het bespreken van de toets-resultaten. Tenzij die resultaten heel erg afwijken van de verwachtingen, hoef je daar niet al te lang bij stil te staan. Richt je tijdens het gesprek vooral ook op het sociaal-emotionele welbevinden van je kind want dat is minstens zo belangrijk. Lijkt je kind gelukkig in de klas? Hoe houdt het zich staande op het schoolplein? Hoe gaat het met vriendjes maken?
(Tekst gaat verder na de foto)

Beeld shutterstock

Vertel over thuis

Het gedrag van sommige kinderen kan thuis heel anders zijn dan in de klas. Het kan voor een leerkracht dan ook verhelderend zijn om te horen hoe het thuis met je kind gaat. Haarbrink: ‘Voor een docent is het ook fijn om te weten wat thuis speelt. Ik vraag zelf ook altijd wat er thuis wordt verteld over de klas en de school. Voor de docenten is die informatie van belang.’

Praat met je kind

Vertel je kind dat je gaat praten met de juf of meester en leg uit wat dat voor soort gesprek gaat zijn. Veel kinderen vinden het fijn en rustgevend te weten waarom jullie met de juf of meester gaan praten, en dat dat niet per se is omdat er iets niet goed gaat. Haarbrink: ‘Ik zou ouders de tip mee willen geven het gesprek thuis voor te bereiden. Praat met je kind over de klas en over eventuele struikelblokken op school. Zo kun je als ouder gerichtere vragen stellen.’

Startgesprek

Steeds meer scholen kiezen overigens voor zogenaamde ‘startgesprekken’. Dat zijn tien-minutengesprekken met ouders én kinderen in de eerste weken van het schooljaar. De gedachte hierachter dat er in zo’n gesprek niet alleen óver maar ook mét de kinderen wordt gesproken. In dat gesprek worden afspraken gemaakt over bijvoorbeeld werkpunten en verwachtingen voor de komende periode.

10-minutengesprek in coronatijd

Zoals ongeveer álles, gaat ook de communicatie met school op het moment door corona anders dan anders. Niet alleen de regels voor op het schoolplein en voor ophalen en wegbrengen zijn anders, ook de oudergesprekken moeten coronaproof gehouden worden. Scholen maken zelf een keuze in hoe ze dat organiseren. Er zijn scholen die alle gesprekken doen via Meet, Zoom of Teams. Of gewoon ouderwets telefonisch. Maar andere scholen kiezen er voor ook in deze tijd de gesprekken ‘gewoon’ fysiek te voeren. Vaak wel met het advies dat er maar één ouder naar het gesprek mag komen en het dringende advies om een mondkapje in de gangen te dragen.
Digitaal een gesprek voeren is in principe niet heel anders dan dat je in de klas op gesprek komt. Wel is het handig om ook hierbij vooraf na te denken wat je wilt vragen, want ook 10 digitale minuten zijn zo voorbij. Als het gesprek zonder je kind plaatsvindt is het wel belangrijk dat je zorgt dat je het gesprek op een rustige plek voert waar niet het hele gezin kan meeluisteren. Probeer te voorkomen dat je kind tijdens het gesprek ineens de stem van de juf herkent en enthousiast komt binnenstormen.

Anderen lazen ook: Zo krijg je geen ruzie over huiswerk.

 

De leukste krant van Nederland thuis ontvangen? Neem een abonnement! Nu 13 weken voor € 17,50.
Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via FacebookInstagram of via onze nieuwsbrief.  

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Wat vind jij? Laat je reactie achter

Hallo!

Let op:

Je reactie wordt door de redactie eerst gelezen. Reacties met onbehoorlijke taal of waarin e-mailadressen, telefoonnummers en adressen staan worden verwijderd.

Comment

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Textual smiley will be replaced with graphical ones.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plaats een scoop

vraagtzichaf blij duimomlaag juichen duimomhoog rentweg oeps