Foto: Shutterstock
Voor Ouders

Van voetbal tot pianoles: hoe houd je de clubjes leuk?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Carolien
Carolien
Plasschaert

Voor sommige kinderen (en ouders) kunnen er niet genoeg clubjes na school en in het weekend zijn. Maar is het soms niet een beetje teveel van het goede? En hoe houd je het leuk?

Sporten, muziekles en andere cursussen voor je kind: er is niks mis met leuke activiteiten na school en in het weekend. Wel is het goed om af toe stil te staan bij de hoeveelheid ervan. Is het nog leuk, of schiet het voor jou of je kind het doel voorbij? ‘Of het nog leuk is, heeft voor een groot deel te maken met je eigen grenzen’, zegt Lonneke Jansen, jeugd en gezinswerker bij de gemeente Zwolle. ‘Als jij als ouder gestrest en voor de zoveelste keer die week van het ene clubje naar het andere clubje rijdt, dan voelt jouw kind dat ook. Dan zou er een alarmbel moeten gaan rinkelen.’ En als dat dan gebeurt, is het goed om bij jezelf na te gaan: waarom heeft mijn kind eigenlijk (zoveel) activiteiten? Wil hij of zij dat zelf graag? Of wil ik dat als ouder? Of heeft het te maken met verwachtingen en dat het nu eenmaal zo hoort? 

Vervelen 

Ieder kind is anders. Het ene kind vindt het fijn om in de buurt te spelen en vindt het lastig om uit het spel gehaald te worden om naar een clubje te moeten. Het andere kind heeft op straat misschien minder aansluiting en vindt het daarom juist fijn om naar een georganiseerde activiteit te gaan. ‘Wat wél voor ieder kind geldt, is dat het goed is om zich af en toe te vervelen’, vervolgt Jansen. ’Als je even niks te doen hebt, draagt dat bij aan je creativiteit en vermogen om in oplossingen te denken. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Zorg dus voor voldoende momenten waarop een kind even niets hoeft of moet.’  

In stukjes hakken 

Het hangt ook af van de activiteit. Neem voetbal. Vaak moet je bij deze sport twee keer trainen en volgt er in het weekend een wedstrijd. Leuk, maar dan heb je meteen drie dagen waarop er iets moet. Helemaal als een kind al huiswerk heeft, is dat best veel. ‘Als je merkt dat je kind het leuk vindt om te voetballen, maar dat drie keer per week te veel is: overleg dan met de trainer’, tipt Jansen. ‘Zo zou je kunnen voorstellen dat je kind een poosje één training in plaats van twee volgt. Dat haalt wat druk weg.’ 

Talent 

Soms is een kind heel erg goed in iets en lijkt het echt talent te hebben. Moet je hem of haar dan extra stimuleren (want: “misschien kan hij of zij later wel prof worden!”) of zorgt dit juist voor extra druk? Jansen: ‘Het belangrijkste is om in de gaten te houden of je kind er lol in heeft. Kinderen willen vanuit plezier graag leren, dus dwing vooral niks af.’ Bovendien heb je als prof meer kwaliteiten nodig dan alleen je talent. Denk bijvoorbeeld aan goede sociale vaardigheden. ‘Zorg daarom dat er genoeg ruimte overblijft om je op andere gebieden te ontwikkelen’, adviseert Jansen. 

Verwerken 

Tenslotte benadrukt ze dat het belangrijk is dat er genoeg verwerkingstijd voor kinderen moet zijn: ‘Een kind heeft tijd nodig om te verwerken wat hij of zij heeft geleerd of meegemaakt. Alleen dan sla je dingen op en kun je ook daadwerkelijk leren. Vlieg je van het een in het ander, dan krijgt het kind ook amper de kans om al deze dingen te verwerken. Dat geldt voor school - dat al vrij intensief is - maar ook voor clubjes en andere activiteiten.’ 

Anderen lazen ook: Zo praat je met je kind over klimaatverandering.

Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via Facebook, Instagram of WhatsApp of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook