Shutterstock
Voor ouders

Wat als je kind vegetariër of veganist wil worden?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
plaatje
Niki
Meijer

Wat moet je doen als je kind vegetariër of zelfs veganist wil worden? Kinderdiëtiste Barbara Wittenberg legt het uit in het kader van De week zonder Vlees. 

Waar let je op als je kind vegetariër wil worden?

'Vegetarisch eten is geen probleem. Als je maar voldoende zuivelproducten en vleesvervangers binnenkrijgt. Dat zijn eieren, peulvruchten, tofu/ tempé (soja) en sommige kant-en-klare vleesvervangers. Houd je dit goed en gevarieerd bij, dan is het bijslikken van vitamine B12 niet eens nodig.'

En wat als je kind veganist wil worden?

'Overstappen op een veganistische levensstijl is erg moeilijk, maar niet onmogelijk. Als veganist moet je vitamine B12 bijslikken, omdat je anders teveel eiwitten misloopt. Je mag tenslotte geen eieren of zuivelproducten meer eten. Je kunt af en toe wat kant-en-klare vleesvervangers voorschotelen. Koop dan wel de juiste. Sojaburgers zijn bijvoorbeeld vleesvervangend, maar groenteburgers gemaakt van graan weer niet.'

Hoe gezond is vlees eigenlijk?

'Af en toe een stukje vlees is gezond. Het is goed voor de groei en de meeste B-vitamines, eiwitten en ijzers zitten erin. Maar teveel vlees is ook niet goed. Eet je iedere dag rood en bewerkt vlees, zoals biefstuk, dan heb je op latere leeftijd meer kans op darmproblemen. Die problemen krijg je weer niet van vis of wit vlees zoals kip. Lekker variëren dus.' 

Welke problemen kunnen er ontstaan als je kind geen vlees eet? 

'Door de vele eiwitten haal je uit vlees en vis de meeste energie. Om aan dezelfde hoeveelheid goede eiwitten te komen, moet je als vegetariër 20 tot 30 procent meer eiwitten eten dan iemand die wel vlees of vis eet. Als veganist heb je zelfs bijna de helft meer eiwitten nodig.'

 

Anderen lazen ook: Kan elk kind beter worden in lezen? 

Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via FacebookInstagram, de wekelijkse nieuwsbrief of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook