Tips tegen uitstelgedrag
TIPS

7 tips waarmee jij uitstelgedrag tegengaat

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Janine de Wit
Janine
de Wit

Die belangrijke deadline komt eraan, je hebt nog een paar uur om het af te maken en jij… bekijkt een aflevering van je favoriete serie. Maar wel met een vervelend gevoel in je achterhoofd. Ook al voel je de druk, de weerstand om aan je opdrachten te beginnen is te groot.

Zeker als we iets moeilijks, engs of vervelends moeten doen, is het zoveel makkelijker om met iets leuks te beginnen. Herkenbaar? 7 tips om uitstelgedrag te voorkomen.

1. Herkennen

Weet wat je vluchtwegen zijn en welk type uitsteller je bent. Scroll je al een tijdje door foto’s van je vrienden? Maak het jezelf moeilijk: leg bijvoorbeeld je telefoon weg en zet het internet van je computer uit.

2. Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Geen idee waar je moet beginnen en wat je precies moet doen? Dat kan vaak erger zijn dan het werk zelf. Zoek dat eerst goed uit en maak een to-do-lijstje. Begin met de belangrijkste opdrachten en werk van boven naar beneden. En leuk om te doen: de taken doorstrepen die je hebt gedaan.

 

3. Zie het voor je

Probeer je klus eens te visualiseren voordat je begint. Hoe ziet het resultaat eruit en wat doe je om daar te komen? Daarna hoef je het alleen nog maar te doen.

4. Kaas schaven

Heb je een grote taak te doen, maar zie je er enorm tegenop? Verdeel de klus in kleinere taken. Zo heb je meer overzicht en kun je sneller iets van je lijstje afstrepen. Werk volgens de kaasschaafmethode: Een homp kaas kun je niet eten, plakjes wel.

5. Combineren

Vind je een taak echt niet leuk? Combineer dat dan met iets waar je wel zin in hebt. Zie je bijvoorbeeld op tegen dat proefwerk wiskunde? Neem wat lekkers voor onder het leren.

 

6. Blokken en belonen

Werk in blokken van tijd. Zet een wekker op twintig minuten en probeer in die tijd zoveel mogelijk te doen. Laat je door niks en niemand afleiden (ook niet door jezelf). Als de wekker gaat mag je jezelf vijf minuten belonen en kun je even cyberslenteren, iets lekkers eten of dat appje sturen. Tot de wekker weer gaat en je weer aan de slag moet.

 

7. Rustig

Gun jezelf ook af en toe wat rust. Probeer om in plaats van te luieren met een schuldgevoel juist echt even uit te rusten. Zo kun je helemaal opladen om daarna weer te knallen!
 

 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reacties

Wat vind jij? Laat je reactie achter

Hallo!

Let op:

Je reactie wordt door de redactie eerst gelezen. Reacties met onbehoorlijke taal of waarin e-mailadressen, telefoonnummers en adressen staan worden verwijderd.

Comment

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Textual smiley will be replaced with graphical ones.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plaats een scoop

vraagtzichaf blij duimomlaag juichen duimomhoog rentweg oeps