Foto Najib Nafid
Testteam

Getest: Spelen met Wiskunde in Museum Boerhaave

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Janine de Wit
Janine
de Wit

Wat hebben een slak, een toonladder en een piloot met elkaar gemeen? Ze maken allemaal gebruik van wiskunde. Het testteam leert erover tijdens de tentoonstelling Spelen met Wiskunde in Rijksmuseum Boerhaave in Leiden. 

‘Wiskunde? Dat is rekenen, maar dan met een geodriehoek en een passer. Het is veel meer dan alleen sommen maken’, weet Siem. In de wiskunde worden inderdaad niet alleen cijfers gebruikt, maar ook letters in formules en grafieken. Als hulpmiddel om de wereld beter te begrijpen. ‘Je kunt het bijna overal voor gebruiken’, voegt Britt toe.

Beroepen

De testers denken gelijk aan een paar beroepen. ‘Als piloot moet je bijvoorbeeld uitrekenen hoeveel brandstof je nodig hebt en hoe snel je moet gaan. En een leraar gebruikt het om cijfers uit te rekenen en te weten hoe goed zijn klas is’, zegt Casper. ‘Ook al kunnen computers of rekenmachines dat vaak voor je doen, het is nog steeds belangrijk om te leren’, zegt Siem. Daar is Dewi het mee eens. ‘Ik wil fotograaf worden en ik denk dat je zelfs daarvoor dingen moet berekenen. Vanuit welke hoek je een foto moet nemen bijvoorbeeld.’ Het is duidelijk: wiskunde is overal.  

Irritante bromtoon 

In het museum staan meerdere tafels met spelletjes waar je wiskunde voor nodig hebt. Bij de eerste tafel leren de testers al iets nieuws. Want dat zelfs muzikanten wiskunde gebruiken wisten ze nog niet. Toonladders zijn eigenlijk een soort wiskundige reeksen, omdat de verhoudingen tussen de tonen altijd gelijk zijn. Daardoor vinden we klanken mooi bij elkaar passen. Siem schuift de muziekbalk open en er schalt een hard brommend geluid door de ruimte. Dat gebeurt dus als je tonen samenvoegt die niet bij elkaar passen. Casper en Siem doen hun handen voor hun oren. ‘Het klinkt net alsof er een vliegtuig opstijgt!’ roept Britt. ‘Dit is leuk voor in de klas, om de juf te irriteren!’ vindt Siem.  

Foto Najib NafidPapieren balletjes springen omhoog door de trillingen van de muziek. Caspe, Siem en Britt vinden het interessant. Foto Najib Nafid

Draaikolk 

De testers lopen verder en komen bij een tafel met een grote weerkaart en een glazen bak met water. ‘Voor het weer gebruiken we dus ook wiskunde. Dat is eigenlijk wel logisch, maar daar had ik nog niet zo over nagedacht’, zegt Dewi. Het weer is elke dag weer anders, maar toch zitten er wiskundige patronen achter. Daardoor weten weerkundigen of het een mooie dag wordt of dat het bijvoorbeeld gaat regenen. Toch blijft één ding moeilijk te voorspellen: tornado’s. Soms botsen warme en een koude luchten op elkaar en ontstaat uit het niets zo’n enorme windhoos. De testers drukken op een knop, waardoor er het water in de vaas begint te draaien en er een draaikolk ontstaat. Zo snel gaat dat dus. ‘Dat gaat hard!’ roept Casper. ‘Hé, dat zie ik thuis ook weleens in het doucheputje’, grapt Siem. 

Foto Najib Nafid'Zo snel gaat dat dus', zegt Dewi. Foto Najib Nafid

Wiskunde in de natuur 

Welk beroep de testers later ook kiezen, waarschijnlijk gaan ze wiskunde gebruiken. Maar dat ze het nu ook al op straat tegenkomen wisten ze niet. Slakkenhuisjes lijken bijvoorbeeld op elkaar, omdat ze allemaal dezelfde patronen hebben. En de blaadjes van een bloem groeien niet zomaar aan een steel, maar die groeien in een spiraal uit de stengel. Bij elke slag groeit een nieuw blad en zo vangen ze zoveel mogelijk zonlicht. ‘Het voelt echt fijn om naar patronen te kijken die precies kloppen’, zegt Britt. Ook Casper vindt het leuk: ‘Ik had niet gedacht dat het op zoveel plekken terugkomt. Bij wiskunde denk je aan sommen, maar niet aan de natuur!’  

Foto Najib NafidKidsweek was hier! Foto Najib Nafid

Rekenen tijdens het spelen 

De testers kunnen niet wachten om straks wiskunde te krijgen op de middelbare school. ‘Ik raak weleens in de war van sommen tijdens rekenen, maar dit was leuk want je kunt van alles doen en aanraken’, zegt Dewi. Daar is Casper het mee eens: ‘Ik vond het superleuk dat je zelf dingen kon uitproberen.’ Siem en Britt hebben nog wel iets gemist: ‘We weten nu wel waarvoor je wiskunde kunt gebruiken, maar nog niet hoé je het moet gebruiken’, zegt Britt. ‘Af en toe moest je veel informatie lezen, dan was een uitlegfilmpje wel handig geweest’, voegt Siem toe. De testers zijn klaar en lopen richting de uitgang. ‘Nu kunnen we nog even in de speeltuin spelen. Hé wacht eens: daar zit ook veel wiskunde achter!’ ‘Alle vormen van het klimrek moeten precies in elkaar passen zodat het niet instort’, zegt Siem. ‘En je kunt berekenen hoeveel gewicht je nodig hebt om goed te kunnen wipwappen’, zegt Casper. Op naar buiten!  

Cijfer: 8,2 

Pluspunten:

- het museum ziet er kleurig uit 
- je kunt veel zelf proberen 
- het gaat over verschillende onderwerpen 

Minpunten:

- het is een best klein 
- je moet veel tekst lezen  

Spelen met Wiskunde is tot en met december te zien in Rijksmuseum Boerhaave in Leiden, kijk voor meer info op www.rijksmuseumboerhaave.nl

Benieuwd welke uitjes en producten het Kidsweek Testteam nog meer heeft beoordeeld? Hier vind je het een overzicht. Volg ons via Facebook, Instagram of WhatsApp of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Wat vind jij? Laat je reactie achter

Hallo!

Let op:

Je reactie wordt door de redactie eerst gelezen. Reacties met onbehoorlijke taal of waarin e-mailadressen, telefoonnummers en adressen staan worden verwijderd.

Comment

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Textual smiley will be replaced with graphical ones.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plaats een scoop

vraagtzichaf blij duimomlaag juichen duimomhoog rentweg oeps