testteam onderwijsmuseum

Het testteam bezoekt het Onderwijsmuseum

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Nathalie Strijker
Nathalie
Strijker

In je vrije tijd naar school? Is dat nou wel zo’n goed idee? De testers weten niet helemaal wat hun te wachten staat in het Onderwijsmuseum in Dordrecht. Maar gelukkig hoef je daar niet stil te zitten en hard te werken. Je mag er schilderen en zelfs gewoon herrie maken. Het testteam bestaat deze week uit: Talitha (10), Joaquim (9), Sara (11), Olivia (7) en Wart (9).

‘Ik denk dat een Onderwijsmuseum gaat over hoe het vroeger op school ging’, denkt Talitha. ‘Daar weet ik al heel veel van,’ vertelt Sara, ‘want mijn juf is net met pensioen gegaan. Zij heeft 41 jaar lesgegeven op onze school en ze vertelde heel vaak over hoe het vroeger ging. Toen was het veel strenger, je mocht bijvoorbeeld echt niet praten in de klas.’

Ouderwetse leesboeken

Bij binnenkomst in het museum staat het testteam meteen in een enorme zaal vol vitrines met oude schoolboeken. ‘Moet je kijken hoe ouderwets alles geschreven is’, ziet Joaquim meteen. ‘Hier staat iets over moe die met zus gaat lopen. Bedoelen ze daar soms moeder mee? Dat zegt toch niemand meer?’ Wart kijkt intussen vol verbazing naar de ouderwetse leesboeken. ‘Die zien er echt heel erg saai uit. Daar krijg je niet echt zin in lezen van. Geeft mij maar een grappig boek zoals Superjuffie, dat heb ik al vijf keer gelezen.’

testteam onderwijsmuseumTalitha, Sara en Wart met hun neus in de boeken

Gezellig maken

Talitha vindt de ouderwetse schoolplaten die overal in het museum hangen best mooi. ‘Grappig dat ze vroeger ook wel hun best deden om de klas gezellig te maken. Dat vind ik hartstikke belangrijk. Wij werken nu op school over het thema middeleeuwen en nu hebben we alles in stijl versierd. Met knutselen hebben we een kasteel gemaakt en er hangt een poster met een familiewapen erop. Ook hangt er een echt zwaard dat iemand thuis had.’

Bloemen schilderen

Tijd voor iets anders dan vitrines met oude schoolboeken. In het atelier van het museum wordt een workshop ‘botanisch schilderen’ gegeven. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar het betekent eigenlijk gewoon ‘bloemen en planten schilderen’, legt de tekenjuf uit. De testers krijgen elk een eigen palet met verf en een schildersezel met een doek. ‘Heel leuk en echt’, vindt Olivia. Ter inspiratie hangen er posters met bloemen en op tafel staan echte planten en bloemen. De testers beginnen meteen fanatiek. ‘Ik ga tulpen maken’, bedenkt Joaquim. ‘Rode, die zijn het mooist.’ Talitha begint met het gras. Zorgvuldig mengt ze een beetje gele en blauwe verf tot ze precies de kleur groen heeft die ze wil.

Blubberkleur

Sara krijgt een goede tip van de tekenjuf voor haar zomerse zonnebloemen. ‘Als je nou donkere streepjes vanuit het midden van de bloem naar de blaadjes trekt, krijgen ze meer diepte.’ Wart is druk aan het kleuren mengen geslagen. Hij heeft een beetje viezige kleur bruin tevoorschijn getoverd. ‘Blubber!’ concludeert hij tevreden. Hij schildert allemaal verschillende bloemen door elkaar en maakt het zelfs nog een beetje spannender door er stiekem een paar aliens en geheimzinnige ruimtetekens tussen te verstoppen. ‘En zie je deze regenboog? Daaronder ligt een magische steen waarmee de wereld gered kan worden.’

Knoeiboel met inkt

Terwijl de schilderijen aan het drogen zijn, is het tijd om de rest van het museum te bekijken. Sara heeft de muziekinstrumenten gevonden. Alles mag gewoon getest worden dus al snel is het een enorme herrie van bellen, piano’s en trommels door elkaar. Wart heeft intussen de tafeltjes gevonden waar je zelf mag schrijven zoals dat vroeger gebeurde: met een kroontjespen en inkt. Dat blijkt nog knap lastig en al snel wordt dat een enorme knoeiboel. Joaquims vingers zijn binnen een minuut zwart van de inkt. En ook het schrijfwerkje van Talitha zit onder de vlekken. ‘Als je links bent, is dit echt niet te doen’, bedenkt Sara. ‘Dan kom je steeds met je hand over de natte letters.’

onderwijsmuseumWart, Joaquim, Olivia en Sara testen een van de muziekinstrumenten.

Klas van de toekomst

Dan zit de tijd er alweer op. ‘Jammer,’ vindt Wart, ‘ik had hier nog wel uren kunnen rondlopen.’ Joaquim is dat met hem eens, maar hij heeft ook een kritiekpuntje. ‘Het is leuk om te zien hoe het vroeger ging, maar ik had het óók heel leuk gevonden als er een klas van de toekomst was. Vol moderne snufjes en bijvoorbeeld een robot voor de klas in plaats van een juf of meester.’ Goed idee, vindt ook de rest. Als dat ooit gebeurt, komen ze zeker nog een keer terug. 

Cijfer: 8,1

+ veel dingen om zelf te doen
+ leuk om te zien hoe het vroeger op school ging
- de informatiebordjes zijn veel te moeilijk voor kinderen

Kijk voor meer informatie op www.onderwijsmuseum.nl.

Wil je nog meer lezen over testteams? Je vindt ze hier allemaal.

Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via Facebook, Instagram of WhatsApp of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Wat vind jij? Laat je reactie achter

Hallo!

Let op:

Je reactie wordt door de redactie eerst gelezen. Reacties met onbehoorlijke taal of waarin e-mailadressen, telefoonnummers en adressen staan worden verwijderd.

Comment

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Textual smiley will be replaced with graphical ones.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plaats een scoop

vraagtzichaf blij duimomlaag juichen duimomhoog rentweg oeps