Fawaka Nederland zomerschool

Kinderen starten eerlijk kledingbedrijf

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Charlotte Goldhoorn
Charlotte
Goldhoorn

Bij het hebben van een eigen kledingbedrijf komt heel wat kijken. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw kleren kopen? En waar worden die gemaakt? Achttien kinderen uit Amsterdam leren dat deze week bij de Ondernemersschool. Kidsweek nam een kijkje.

‘T-shirt te koop, vijf euro!’ roept Amana (12) staand op een krukje. Juf Dorothy kijkt geïnteresseerd. ‘Twee T-shirts voor vijf euro!’, zegt Aléze (13) gauw. ‘Dat klinkt nog beter’, vindt Dorothy. Met al die verkooppraatjes lijkt het lokaal net een markt. En dat is precies de bedoeling.

Ideeën pitchenAmana, Aléze, Ellen (10), Livania (11) en Regina (12) doen mee aan de gratis Ondernemersschool van Fawaka Nederland. Een week lang leren ze alles over het oprichten van een eerlijk kledingbedrijf. Hoe? Door het zelf te doen!

DoodleMania
Het bedrijf van de meisjes heet DoodleMania. ‘Doodle is tekening’, legt Amana uit. ‘En mania betekent gekte.’

Woensdag bezochten ze de tuinen van de Hortus, een soort planten-tentoonstelling. ‘Daar zagen we katoen en cactussen in de tropische kas’, vertelt Ellen. ‘En leerden we hoe van katoen kleding wordt gemaakt.’

Poster DoodleManiaDonderdag maken ze een poster over wat ze in de Hortus leerden. Van juf Dorothy krijgen ze een les pitchen: hoe wek je interesse voor jouw product? En hoe zorg je dat de bank jou geld leent om je bedrijf te beginnen? Daar hoort de marktoefening bij, maar ook een presentatie over DoodleMania en waarom mensen juist hún kleren moeten kopen.

Schoon en eerlijk
‘DoodleMania is een schoon en eerlijk bedrijf’, zegt Livania. ‘We bedoelen niet letterlijk schoon, maar dat de mensen die de kleren maken, dat onder goede omstandigheden doen en genoeg verdienen’, vertelt Ellen. ‘DoodleMania recyclet kleren’, legt Regina uit. ‘De kleding is uniek, omdat wij die gemaakt hebben.’

Pitchen DoodleManiaIdeeën pitchen voor juf Dorothy en de rest

Na de les pitchen vertelt meester Karim hoe je een begroting maakt. Een wat? ‘Een overzicht van alle inkomsten en uitgaven die je denkt te maken’, legt Karim uit. Elk groepje heeft (zogenaamd) negenhonderd euro gekregen. Daarmee betalen ze de lessen en de materialen. Dat valt nog niet mee. ‘Alles is zo duur’, zucht Livania.

Beste poster
Het groepje met de beste poster wint 500 euro. De tweede plek krijgt 450 euro en de derde 400. ‘Het is belangrijk dat je realistisch bent’, zegt Karim. ‘Bedenk goed wat je kunt verwachten.’ De groep schat de kansen voor hun poster wat lager in en zet vierhonderd euro op de begroting.

Schrijven: wat is DoodleManiaOver de pitch zijn ze positiever. ‘We worden eerste!’ roepen de meiden in koor. De prijs die ze dan winnen, is zeshonderd euro. ‘Daar kunnen we twaalf postervellen van vijftig euro van kopen’, rekent Ellen snel uit. ‘Of de workshop kleding maken van betalen.’

Eerlijke modeshow
Met Karim berekenen de meisjes hoeveel ze willen verdienen aan de verkoop van hun kleren. Van oude leggings en T-shirts maken ze vrijdag nieuwe kleren. Die tonen ze zaterdag tijdens een modeshow in Amsterdam-Zuidoost. Iedereen mag komen kijken. Maar nu moet het bedrijf eerst de lessen betalen. Amana heeft veel geleerd. ‘Ik vond het het geld waard’, besluit ze tevreden.

Bovenste foto: Judith de Hont

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor kinderen interessant is? Volg ons via Facebook of WhatsApp of neem een proefabonnement op de papieren Kidsweek!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook