
Nieuwe regels over reclame op YouTube en TikTok
'Deze video is gesponsord door...' Vanaf juli ga je deze zin waarschijnlijk een stuk vaker horen. YouTubers en TikTokkers moeten vanaf dan het nog duidelijker laten weten als ze reclame maken.
De nieuwe regels gaan in op 1 juli dit jaar en gelden voor influencers die op TikTok, YouTube en Instagram meer dan 500.000 volgers hebben. Influencers moeten vanaf dan duidelijk laten zien in hun video's en beschrijvingen dat ze reclame maken voor iets.
Reclame en sponsor
Bijvoorbeeld door bij de video #reclame of #ad in de beschrijving te zetten. En in de video zelf, door het in het begin te zeggen. Als de video is gesponsord door een bedrijf moeten YouTubers en TikTokkers dat ook laten weten. Verder moeten influencers kijkwijzer-icoontjes gebruiken bij hun video's. Daardoor kun je zien voor welke leeftijd een video geschikt is en of er bijvoorbeeld geweld in voorkomt.
Video's voor kinderen
Video's die speciaal zijn bedoeld voor kinderen krijgen extra strenge regels. Er mag bijvoorbeeld geen reclame worden gemaakt voor alcohol of ongezonde snacks zoals snoep en chocolade. Er mogen ook geen unboxing-video's met kinderspeelgoed worden gemaakt als die producten zijn gesponsord.
Boete
Influencers mogen nog wel zelf enthousiast zijn over producten of ze gebruiken in video's, als ze daarvoor niet worden betaald. Blijkt het toch een reclame of sponsor, dan kan diegene een flinke boete krijgen. Het Commissariaat voor de Media gaat in de gaten houden of iedereen zich netjes aan de regels houdt.
Anderen lazen ook: Is dit de sulligste TikTok-viral ooit?
Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via Facebook, Instagram, de wekelijkse nieuwsbrief of neem een proefabonnement op de krant!