Foto: Richard Brocken/Hollandse Hoogte

Stokbrood-oorlog in Frankrijk

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Judie Jaspers
Judie
Jaspers

Franse bakkers zijn woedend op een supermarktketen in hun land. Die stunt met stokbroodprijzen, maar daar zijn de echte boulangeries niet blij mee.

De supermarkt Leclerc liet laatst trots weten dat ze minder winst op een baguette gaan maken, om mensen in deze moeilijke tijden een beetje te helpen. Ze bieden hun baguette vanaf nu aan voor 29 cent. Maar volgens de traditionele bakkers is de prijs van zo’n stokbrood minstens negentig cent. Dat zou komen door de hoge kosten van meel, energie en arbeid. Het is ze dan ook een raadsel hoe het winkelbedrijf deze stuntprijs voor elkaar krijgt. Ze vinden de prijs van Leclerc oneerlijk en zijn bang dat niemand meer een brood bij hen komt kopen.

Niet eens met kritiek

De baas van Leclerc, Michel-Edouard Lecerc, vindt de kritiek niet terecht. Een baguette kost volgens hem al meer dan een jaar rond de dertig cent in zijn winkels. ‘En wij willen benadrukken dat Leclerc de prijzen afstemt om ze betaalbaar voor consumenten te houden in een tijd dat de prijzen blijven stijgen. Anderen moeten beseffen dat alleen Leclerc over zijn relatie met klanten gaat.’

Anderen lazen ook: Quiz: wat weet jij van Frankrijk?

Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via Facebook, Instagram of WhatsApp of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook