Beeld: Shutterstock
Uitgelegd

Strengere regels voor reviews op internet

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Judie Jaspers
Judie
Jaspers

Wie weleens iets online koopt, kan er niet omheen: recensies. Maar daar zitten veel nepberichten tussen. Nieuwe, strengere regels moeten daar iets aan gaan doen. 'Dat maakt de wereld hopelijk een stukje beter', zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

1. Wat gaat er veranderen?

'Vanaf nu is het voor webwinkels verboden om zelf een review te verzinnen of anderen te betalen voor een positieve recensie. Ook moeten online winkels kunnen aantonen dat iemand die een recensie schrijft, het product waarover het gaat, ook echt heeft gekocht. Eerder mocht online misleiding ook al niet, maar waren de regels daarover een stuk vager.'

2. Waarom is dit nodig?

'Omdat veel mensen zich baseren op de mening van anderen als ze iets kopen. Uit onderzoek blijkt dat negen van de tien consumenten online reviews leest. Met goede, eerlijke informatie kun je beter kijken of iets bij je past. Koop je een nieuwe koptelefoon, dan is het goed om te weten of die niet binnen een maand te los gaat zitten of dat het rubber gaat bladderen. Als iets heel duur is, maar ook heel goed, kan dat voor jou misschien toch de beste optie zijn.'

3. Gaat dit echt het einde van nepreviews betekenen?

'We moeten nooit naïef zijn. Veel hangt ook af van hoe de webwinkels worden gecontroleerd. Positief is dat er boetes kunnen worden uitgedeeld als ze zich niet aan de regels houden. Het probleem zal niet meteen helemaal weg zijn, maar hopelijk wordt de wereld hiervan wel een stukje beter.'

4. Hoe kun je nou zelf zien of zo’n review echt of nep is?

‘Kijk niet zomaar naar die vijf sterren, maar ook vooral naar de inhoud van een review. Staat er alleen maar dat iets "geweldig" is en wordt er verder niets over het product gezegd, dan kun je je afvragen of een recensie echt is. Vaak zijn het juist de uitgebreidere beschrijvingen waarmee je veel kunt.’

Anderen lazen ook: Nieuwe regels over reclame op YouTube en TikTok

Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via FacebookInstagram, de wekelijkse nieuwsbrief of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook