
Recensie: De Scootmobiele Eenheid
De Scootmobiele Eenheid

Luca uit De Scootmobiele Eenheid wil na de lockdown niet meer terug naar school. Ze voelt zich ongelukkig in de klas en de kanjer-club en trots-op-jezelf training helpen niet. Daarom wordt ze door leerplicht naar een spijbelklas gestuurd.
Ze zijn met z’n vieren in het spijbelklasje, vertelt Luca: ‘Een barbie, een sportjongen, een arrogante jongen en ik.’ Hoe verschillend ze ook zijn, ze krijgen dezelfde stomme straf, waar ze niks van leren. Maar dat is ook de bedoeling, dat ze er niks aan hebben. Zodat ze het voortaan wel uit hun hoofd laten om niet naar school te gaan. Luca is met spijbelen begonnen na de lockdown. Ze vindt het moeilijk om contacten te leggen en voelt zich op school superongelukkig. Thuis achter de computer haalde ze juist hoge cijfers. Daarom wil ze thuisonderwijs volgen, maar dat kan niet zomaar.
Serieuze dingen
De Scootmobiele Eenheid is een heerlijk boek vol grappige gebeurtenissen. Intussen spelen op de achtergrond serieuze dingen. Luca tobt over haar toekomst. Elias is hoogbegaafd en kan niet goed functioneren in een groep. Melanie besteedt haar tijd liever aan vloggen. Ze heeft een dierenkanaal met 40.000 volgers. En Dylan heeft ADHD, is een ongeleid projectiel, maar zorgt juist voor verbinding en sfeer. Door wat ze met elkaar meemaken in het park, met de zwervers en hun scootmobiel, worden ze onverwacht vrienden. Luca’s zelfvertrouwen groeit en aan het slot neemt ze een dapper besluit.
Wat vind jij? Laat je reactie achter
Let op:
Plaats een scoop