Recensie: Het dagboek van Cerise

Joris Chamblain & Aurélie Neyret (ill.)
Uitgeverij:
Silvester Strips
Prijs en leeftijd:
€9,95 per deel, 10+

Cerise is bijna elf en heeft een droom: ze wil schrijfster worden. In Het dagboek van Cerise verzamelt ze geheimen van anderen.

Cerise is een vrolijk meisje met grote, nieuwsgierige ogen. Van mevrouw Vandertuin, een bevriende schrijfster, heeft ze geleerd om goed naar mensen te kijken en over hun leven te fantaseren. Nu verzamelt ze geheimen van anderen. Ziet ze iets opvallends, dan komt ze in actie. Zo achtervolgt ze een man die onder de verfspatten zit en ontdekt ze een verlaten dierentuin. Ook een dame die elke week om dezelfde tijd de bus neemt, trekt haar aandacht. Het brengt haar naar de bibliotheek, waar ze een mysterie ontrafelt rondom een oud boek over de oorlog.

Sfeervol

Het dagboek van Cerise bestaat uit vijf stripboeken. In elk deel lost Cerise een raadsel op. In het eerste boek is iedereen nog blij met Cerises nieuwsgierigheid. In het vervolg komen haar moeder en vriendinnen in opstand tegen al dat gespioneer. Pas in het laatste boek begrijp je waar Cerises detectivetik vandaan komt. Het was afleiding: ze is op vlucht voor zichzelf geweest. Nu duikt ze in haar eigen verleden en wordt ze zélf de hoofdpersoon van haar verhaal. In Frankrijk zijn ze gek op de dagboeken van Cerise. Er zijn al meer dan een miljoen exemplaren van de strips verkocht. Dat kun je je voorstellen: Cerises avonturen zijn origineel en de strips zijn heel levendig en sfeervol getekend