Kind grijpt naar de snoeppot
Voor ouders

Zo laat je je kind minder suiker eten

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Charlotte Goldhoorn
Charlotte
Goldhoorn

Een vruchtensapje hier, een koekje daar. Voor je het weet heeft je kind te veel suiker binnengekregen. Want dat gaat sneller dan je denkt, laat de jaarlijkse suikermaxdag zien. Vijf tips om je kind minder suiker te laten consumeren.

Suikermaxdag is de dag waarop je al genoeg suiker voor het hele jaar hebt gegeten. De dag is bedacht door Foodwatch. Deze organisatie vindt dat iedereen recht heeft op eerlijk, veilig en gezond eten. Onderdeel van een gezond eetpatroon is dat maximaal tien procent van wat je eet uit suiker bestaat. Maar veel kinderen krijgen twee keer zoveel binnen. Daarom was de suikermaxdag van vier- tot acht-jarigen al op 9 juli. Die voor kinderen van negen tot dertien jaar is op 26 juli. Maar met deze vijf tips stel je deze dag misschien wel uit tot het einde van het jaar!

1. Geef water

In zoete drankjes zit heel veel suiker verstopt. Maar zou je je kind ook vijf suikerklontjes geven als het niet vermomd was als chocolademelk of vruchtensap? Waarschijnlijk niet. Daarom is het gezonder om deze drankjes zoveel mogelijk te laten staan en je kind water te leren drinken. Moeilijk? Probeer het dan eens met wat fruit erin. Of probeer limonade te maken met minder siroop. Thee met een smaakje kan ook heel lekker zijn.

2. Snoep gezond

‘Snoep gezond, eet een appel.’ Misschien gooiden jouw eigen ouders je er al dood mee. Maar ze hadden wel gelijk. Want als je kind zin heeft in een zoete of hartige snack, kun je ook eens kijken wat er op de groente- en fruitafdeling ligt. Aardbeien, bosbessen, frambozen... Snoeptomaatjes, snackworteltjes, baby-paprikaatjes… Of geef eens wat yoghurt of kwark met fruit of rozijnen erdoor. Groente en fruit zijn gezonde tussendoortjes en er is genoeg te kiezen.

3. Ga voor klein

Een kinderhand is snel gevuld. Nog zo’n mooie wijsheid uit grootmoeders tijd. Wil je je kind toch een keer een koekje geven? Kies dan voor een klein formaat, of snij ‘m in tweeën. Een hele stroopwafel is best veel voor een kind. En samen een koekje delen is ook nog eens heel gezellig!

4. Broodje banaan

Smeert jouw kind chocopasta op elke boterham? Probeer dan eens samen eentje met banaan, aardbei of appel. Ook zoet, en toch een stuk gezonder.

5. Praat erover

Je bent vast niet de enige ouder die zich afvraagt hoe je je kind minder suiker kunt geven. Misschien hebben bekenden in je eigen omgeving nog tips die werken. Ook op de site van het Voedingscentrum kun je meer informatie vinden.

Anderen lazen ook: Op vakantie met kinderen? Vergeet deze 5 dingen niet.

Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via Facebook, Instagram of WhatsApp of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook